VOLG ZAKENMAMA OP INSTAGRAM

Zoek
Sluit dit zoekvak.

Geen tijd te verspillen: waarom goede voornemens niet alleen maar op 1 januari beginnen

Op 1 januari moest het gebeuren, dan zouden we écht ons leven beteren met goede voornemens die we nu echt vol zouden houden. 1 januari zou voor een frisse start staan, een nieuw begin, het keerpunt van ons leven. Inmiddels zijn we bijna twee weken verder en die goede voornemens zijn toch best lastig om vol te houden. Als je erover nadenkt, is het eigenlijk gek dat we wachten op dit soort momenten om positieve veranderingen door te voeren. Waarom wachten we op maandag, op de eerste van de maand of zelfs op de jaarwisseling? We stellen het maken van echte veranderingen uit, want dan hoeven we er niet mee bezig te zijn. Klinkt dat herkenbaar en heb jij je voornemens ook al een beetje laten versloffen? Gooi de handdoek dan niet in de ring, want 1 januari is helemaal niet zo bijzonder als startpunt. Je kunt gewoon opnieuw beginnen!

Begin vandaag opnieuw

Begrijp ons niet verkeerd: het is heel goed dat je je leven wilt verbeteren en nieuwe doelen in gedachten hebt. Dat is namelijk al de eerste stap! Maar waarom wachtten we daar allemaal mee tot de jaarwisseling? Want zo bijzonder is het eigenlijk niet. We zijn van zondag naar maandag gegaan en we begonnen helemaal niet vanaf nul, maar zijn gewoon verder gegaan waar we zijn gebleven. Laten we eerlijk zijn: goede voornemens werken niet alleen als je ze begint wanneer de champagnekurken knallen. Het idee dat je moet wachten tot de wijzers de overgang maken naar het volgende jaar (of de eerstvolgende maandag) voordat je serieus kunt nadenken over zelfverbetering, is eigenlijk best gek. Waarom gun je jezelf die verbetering niet nu al? Als je wilt veranderen, dan is dat nu. Niet morgen. Niet volgende week. Nu. 

Je kunt iedere dag besluiten om iets aan te passen aan je leven, om betere keuzes te maken. Of dat nou gaat om jouw eigen gezondheid, om de liefde die je geeft aan familie en vrienden, of de energie die je steekt in je werk. Al die mooie voornemens leiden – mits je ze volhoudt – immers tot hele mooie verbeteringen in je leven. Die positieve veranderingen zie je toch liever vandaag dan morgen?

En ja, we weten het – we zijn allemaal moe, en even helemaal klaar na een intensief jaar. Daarom hebben velen van ons die voornemens ook al links laten liggen. Dat is logisch, helemaal als je bedenkt dat Blue Monday ook nog eens om de hoek staat. De derde maandag van januari wordt vaak gezien als de meest deprimerende dag van het jaar, wanneer iedereen er een beetje doorheen zit. Het is koud, donker, we hebben een drukke periode achter de rug en de zomervakantie laat nog een lange tijd op zich wachten. Veel mensen zijn tegen deze tijd de voornemens vergeten, dus je bent zeker niet de enige als dit bij jou het geval is.

Het is dus heel logisch als je even geen zin hebt in goede voornemens en je rust wilt pakken. Die rust heb je ook nodig, want je kunt niet altijd alle ballen hooghouden en alles tegelijkertijd doen. Maar wees in dit geval wel een beetje streng voor jezelf. Je hoeft niet direct weer keihard achter je voornemens aan te gaan, maar het is wél verstandig om ze – als je dit nog niet hebt gedaan – op te schrijven en te visualiseren. Middels een jaarplan bijvoorbeeld, of door te reflecteren op het afgelopen jaar zodat je weet wat je wel en niet wilt. Dat is al een heel begin – en daarvoor hoef je niet eens van je warme plekje op de bank af te komen, want dat kan gewoon op je telefoon, laptop of met een notitieblok in de hand.

Waarom voornemens mislukken

Als je er verder over nadenkt, is het ook niet zo gek dat nieuwjaarsvoornemens al gauw worden vergeten of verwaarloosd. De druk ligt behoorlijk hoog, vooral als het gaat om nieuwjaarsvoornemens. Iedereen stopt ineens met roken en/of drinken, wil drie keer per week sporten en minder geld uitgeven. In principe hele goede voornemens, maar de kans dat je 1 januari wakker bent geworden met een kater (of het nou van alcohol is, of puur van de vermoeidheid) is best groot. Laten we wel even eerlijk zijn. 😉 Wellicht ben je het nieuwe jaar dus al niet zo goed begonnen en heb je je voornemens een dag vooruitgeschoven. Maar 2 januari werd 3 januari, en opeens is het de 12e en… tsja, waarom zou je het nu nog doen? Dan kun je beter wachten tot volgende week.

Dat klinkt misschien overdreven, maar we hebben die gedachtegang allemaal weleens meegemaakt. Het prikken van een datum zorgt er voor dat je het uitstelt. Je maakt geen concrete afspraak met jezelf om er nu écht voor te gaan, en dan gaat het al gauw mis. Het is ook best logisch, want doorgaan op de oude voet is lekker makkelijk. Het vereist geen moeite en je hoeft er geen energie in te steken die je, na een stevige jaarwisseling en de eerste intense weken van januari, eigenlijk al niet hebt. Reden genoeg om het toch maar te laten zitten, toch? Nope! Wij vinden dus van niet. Dat is geen reden om er met de pet naar te gooien. Eigenlijk gooi je dan ook met de pet naar je eigen leven, want je zegt tegen jezelf dat je het niet waard bent om nu te beginnen. En dat is natuurlijk gewoon onzin!

Lees ook: Een nieuwe gewoonte aanleren doe je zo

 

Hoe houd je je goede voornemens vanaf nu wél vol?

Als je serieus bent over het aanpakken van al die goede doelen en gewoontes, of het najagen van je dromen, dan wacht je niet op een datum op de kalender. Als je jezelf serieus neemt, dan begin je daar direct mee. Die goede voornemens zijn namelijk écht wel vol te houden, als je daar de juiste stappen voor onderneemt. Dat doe je zo:

 

  1. Maak een plan. Weten wat je wilt is stap één, maar hoe je daar komt is een tweede. Schrijf op wat je voornemens zijn en verdeel ze vervolgens onder in de stappen die je moet nemen om je doelen te bereiken.
  2. Wees concreet. Een voornemen blijft vaak een voornemen doordat het te vaag is opgeschreven. Je levensstijl verbeteren is bijvoorbeeld een mooi doel, maar hoe ga je dat bereiken? Als dit bij jou te maken heeft met gezonder eten, dan kun je dit ook specifiek maken door iedere dag twee stuks fruit te eten. Zo is ook ‘meer bewegen’ een redelijk vaag doel, maar het wordt al een stuk duidelijker als je daar ‘twintig minuten wandelen/dansen/skeeleren per dag’ van maakt. Dit heeft ook weer te maken met de eerste stap waarbij je een plan maakt. Begin klein en breid het langzaam uit, dat maakt het een stuk makkelijker om vol te houden. Die kleine subdoelen behaal je een stuk sneller dan the main goal. Het afstrepen daarvan geeft een goed gevoel, waardoor je beter het idee krijgt dat je goed op weg bent. En dat is juist wat we willen!
  3. Wees realistisch. Rome is niet in een dag gebouwd, en je gaat ook niet in een dag stoppen met roken of megafit worden. Zo werkt het helaas niet, en dat is vaak het demotiverende. Het helpt enorm als je dit van tevoren inziet. Wees realistisch, stel haalbare doelen en besef dat je niet van de ene op de andere dag je goede voornemens voor de volle honderd procent gaat volhouden. Dat gaat (de meeste mensen) niet lukken, en dat is oké. Blijf proberen. Vallen en opstaan.
  4. Vier je successen. Heb je een van je (tussen)doelen bereikt? Yes! Erkenning is heel belangrijk en voornemens succesvol volhouden is een hele prestatie, dus gun jezelf ook dat schouderkopje. Erken elke kleine overwinning en vier ze, dat houd je namelijk gemotiveerd.
  5. Leg niet te veel druk erop. Iedereen maakt wel eens een foutje. Normaal gesproken maken we daar geen groot probleem van. Toch zijn we al gauw geneigd om onze voornemens uit het raam te gooien als we een keer een dag missen of het voornemen een tijdje vergeten. Zonde! Gooi de handdoek niet in de ring als je goede voornemen een keer mislukt, maar leer ervan. Waarom kon je het die ene dag of week niet volhouden? Of waardoor ben je het een tijdje vergeten? En wat kun je eraan doen om dit te verbeteren? Reflecteer erop, pas het aan en laat je vooral niet uit het veld slaan.

 

Een van de belangrijkste punten: onthoud dat het een marathon is en geen sprint. Sterker nog, wist je dat uit Brits onderzoek blijkt dat het zo’n 66 dagen kost om nieuwe gewoontes te implementeren? Gun jezelf de tijd om aan je doelen en voornemens te werken, alleen dan geef je jezelf de kans om er echt iets van te maken. Je kind heeft ook niet in 1 dag leren lopen 😉 En wat betreft de opvoeding van je kind zit je wellicht soms ook wel eens met je handen in het haar, maar je weet dat het uiteindelijk goed komt. Misschien is het een heel voor de hand liggend voorbeeld, maar het is wel heel waardevol en zet dingen weer even in perspectief. Als je er echt voor wilt gaan, kost het energie en tijd, maar dat is het zó waard.

Neem vooral eens een kijkje op onze Instagram, waar je nog veel meer gelijkgestemde zakenmama’s en behulpzame posts vindt. Je hoeft het niet alleen te doen!

Beeld: Canva Pro

Lees ook: 7 stappen om een vision board te maken

interessant artikel? deel het bericht

Lees verder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

ZOEK PER CATEGORIE

Zoek

Ontvang de nieuwsbrief

Tijd voor jezelf

Het ultieme momentje voor jezelf, wekelijks in je inbox? Yes! Elke maandag sturen we je 3 bite-sized stukjes content, speciaal voor jou geselecteerd. Perfect voor als je 5 minuutjes voor jezelf hebt op de bank, in bed of – tja, laten we maar gewoon eerlijk zijn ;) – op de wc. 

Geen standaard nieuwsbrief, maar elke week jouw portie me-time. Mails om naar uit te kijken, voor en door zakenmama’s.