De zomervakantie zit er (bijna) op. Hopelijk heb je een fijne tijd door kunnen brengen met je kind(eren) en hebben jullie alles wat normaal altijd moet even los kunnen laten. Omdat de start op school (na vakantie of voor het eerst) best spannend kan zijn, zowel voor ouders als voor kinderen, deelt onze gastblogger en kleuterjuf Susan van Logchem hieronder tips voor een soepele start.
In dit artikel geeft Susan je 8 tips om relaxed (terug) naar school te gaan.
Bereid je kind voor op wat gaat komen.
Zeker als je kind voor het eerst gaat starten op school, is het fijn om met elkaar te bespreken hoe ‘naar school gaan’ in zijn werk gaat. De meeste scholen hebben een persoonlijk kennismakingsgesprek voordat je kind start op school, zodat je kind alvast kennis kan maken met (één van) de leerkracht(en). Ook kan je kind dan alvast een kijkje nemen in het lokaal. Vraag de leerkracht je kind vooral ook hoe de breng- en haalsituatie eruit ziet. Brengt de ouder het kind de klas in? Of tot de deur? Wat mogen de kinderen gaan doen als ze de klas inkomen? Haal je je kind uit de klas of komt de leerkracht met de kinderen naar buiten na schooltijd? Leg dit ook uit aan je kind. Ook voor oudere kinderen kan het fijn zijn om het hierover te hebben, zeker als ze na de zomervakantie bijvoorbeeld zelf naar de klas gaan in plaats van gebracht te worden.
Creëer overzicht.
Maak voor je kind een weekoverzicht om grip te krijgen op de verschillende dagen. Dit kan getekend, geschreven of met picto’s of dagritmekaartjes. Wie haalt je kind op welke dag op? Gaat je kind naar de BSO of naar zwemles? Eten jullie bij opa en oma? Zet het in het weekschema en hang het op een goed zichtbare plek, zo weet iedereen waar hij of zij aan toe is. Dit kan veel rust (en vragen) schelen.

Geef ruimte voor spanning, maar houdt het optimistisch.
Natuurlijk is het super spannend, een eerste echte schooldag. Je zult de eerste ouder niet zijn die een traantje wegpinkt. Spanning en tranen (vooraf of op het moment zelf) mogen er zijn, zowel bij jou als bij je kind. Wat kan helpen, is uitleggen wanneer jullie elkaar weer zien. In veel klassen hangen dagritme kaarten die het verloop van de dag weergeven. “Als alle activiteiten gedaan zijn, dan zien we elkaar weer!” Ook kun je vertellen dat de leerkracht voor je kind zorgt op school, net zoals de papa/mama thuis doen. Spreek de verwachting en het vertrouwen uit dat het heel leuk gaat zijn op school. Nieuwe vriendjes, nieuw speelgoed om mee te spelen, leuke liedjes om te zingen, nieuwe verhalen om naar te luisteren, nieuwe dingen om te leren. Dit laatste geldt natuurlijk voor kinderen van alle leeftijden.
Houdt het afscheid kort, zeker in het geval van tranen.
Tranen van je kind bij het afscheid vertellen dat je kind het thuis heel fijn en goed heeft, probeer het daarom als een compliment te zien. Je kunt de leerkracht altijd vragen te helpen met de overgang, de leerkracht kan je kind dan voorzichtig van je overnemen. Een snel afscheid is vaak beter dan nog één knuffel, nog één kus, oké nog eentje dan en nog eentje. Die voorspelbaarheid van een kort afscheid kan voor een kind ook fijn zijn. Ze weten precies wat ze kunnen verwachten.
Leerkrachten (zeker kleuterleerkrachten) hebben al veel vaker kinderen geholpen met afscheid nemen, zij kunnen heel goed inschatten wat nodig is. Vaak is het vooral de overgang die even lastig is voor je kind, zodra je uit het zicht bent gaan de meeste kinderen over tot de orde van de dag. Je kunt altijd na een half uurtje naar school bellen als het afscheid erg lastig was voor je kind en even vragen hoe het nu gaat.
Bombardeer je kind niet met vragen bij het ophalen uit school.
Het is heel verleidelijk om gelijk in de vraagmodus te gaan, I know. Natuurlijk wil je weten hoe je kind het gehad heeft! Maar vaak hebben kinderen even tijd nodig om de ervaring van de eerste dag (week/maand) te verwerken. Soms komen de verhalen vanzelf, bij het naar bed gaan bijvoorbeeld, soms ook niet. Ook zonder mondelinge toelichting kun je vaak aan je kind merken hoe hij of zij de dag heeft ervaren. Wil je toch iets vragen, houd het dan concreet. Heb je iets gebouwd/getekend/geknutseld vandaag? Ben je in de speelzaal geweest om te gymmen? Heeft er iemand een grapje gemaakt vandaag? Daar heeft je kind vaak sneller een antwoord op dan “hoe was het op school?”. Veel scholen sturen eens in de zoveel tijd een nieuwsbrief of weekupdate waarin wordt verteld wat de kinderen de afgelopen week/weken hebben gedaan. Aan de hand hiervan kun je meer gerichte vragen stellen.
Lees ook: Terug naar school: 4 keer makkelijke lunches om mee te nemen
Is je kind heel moe? Zorg voor een bijtankdagje.
Kinderen van 4 zijn nog niet leerplichtig. Merk je dat je kind het vijfdaagse schoolritme nog niet volhoudt? Plan dan een wekelijkste bijtankdag in of haal je kind eerder op van school. Raadzaam is om ook hier een vaste dag of vast moment voor de plannen. Dan weet je kind waar hij of zij aan toe is. Bespreek je overweging tot een kortere dag of een dagje thuis met de leerkracht. Vertel wat je ziet en overleg wat een handige thuisblijfdag of een handig ophaalmoment is.
Kinderen zijn vanaf 5 jaar wel leerplichtig, maar wat mij betreft geldt voor hen (sporadisch) hetzelfde. Soms kan even bijtanken echt nodig zijn. Een kennis met oudere kinderen vertelde mij dat haar kinderen één bijtankdag tussen iedere vakantie mogen inzetten. Dat vond ik een mooie regeling. Je kunt dit ook met de leerkracht overleggen natuurlijk. Heeft je kind dit niet nodig? Dan doe je het natuurlijk niet 😉
Heb je vragen of voelt iets niet goed? Maak een afspraak!
Veel scholen houden na een aantal weken een soort update-gesprek voor ouders van nieuwe kinderen. Is dit niet standaard op de school van jouw kind maar heb je wel vragen over hoe het gaat? Stel die dan gerust. Je kunt de leerkracht na schooltijd even op het plein aanspreken of je kunt een berichtje sturen of natuurlijk even bellen voor een afspraak.
Bij een kind met veel tranen na schooltijd, vaak buikpijnklachten of veranderend gedrag, kan het ook fijn zijn om even te sparren met de leerkracht van je kind. Wat zien zij? Kan de leerkracht je wellicht handvatten geven of kan jij de leerkracht juist tips geven waarvan je weet dat ze je kind kunnen helpen? Zie de leerkracht van je kind als teamgenoot, als deel van je village. Zij hebben ook het beste voor met je kind, net als jij.
Lees ook: 4 manieren om herinneringen van een eerste schooldag vast te leggen
Geniet!
De basisschool is een bijzondere periode in een kind zijn of haar leven. Team up met school om deze tijd zo fijn mogelijk te maken. Leer de leerkracht(en) van je kind kennen en zoek contact met andere ouders. Geniet van alle nieuwe liedjes en gebruiken, alle nieuwe vriendjes en vriendinnetjes en de enorme sprongen in de ontwikkeling zoals een toename van de woordenschat (bereid je alvast voor op veel nieuwe poep- en plasgrapjes). Kijk niet raar op als je kind ineens zijn of haar vinger opsteekt als hij/zij iets wil zeggen tijdens het avondeten of eist dat jullie eerst een liedje of versje doen voordat je mag eten.
Een hele nieuwe fase, geniet ervan!








