Bekijk hier de nieuwste aflevering!

Met deze 4 stappen vind jij je merkidentiteit

Brand management, branding, merkmanagement: je komt het tegenwoordig overal tegen. Niet zo gek ook, want het creëren van een goede merkidentiteit is cruciaal. Het representeert jouw bedrijf en alles waar je voor staat. Geen idee waar je moet beginnen? Met deze stappen ga jij op zoek naar je merkidentiteit.

Belang van je merkidentiteit

Wanneer je je product of dienst promoot, wil je dat dit aankomt bij de juiste doelgroep. Je wilt dat de boodschap overkomt en dat mensen jouw product of dienst gaan aanschaffen. De manier waarop je dit doet, valt of staat met je branding. Hiermee zet je de waarden en drijfveren van je bedrijf om in een merkidentiteit. Dat zie je terug in alles, van het design tot het allerlaatste contact met je klant. Hiermee representeer en vertegenwoordig je jezelf.

Je merkidentiteit zorgt ervoor dat mensen weten wie jij bent, wat je doet en wat zij aan je hebben. Neem maar eens een bekend bedrijf in gedachten, zoals H&M, Kruidvat of Action. Grote kans dat je direct een idee hebt waar zij voor staan en wat zij uitstralen. Zo staat HEMA bekend om toegankelijke, moderne kleding, terwijl IKEA zich vooral richt op eerlijkheid en design. Je wilt dat mensen jouw merk (her)kennen en, uiteraard, associëren met iets goeds. Het is dus heel belangrijk dat je branding goed gaat. Hoe goed je ook mag zijn in productie en promotie: slechte branding betekent slechte representatie.

Lees ook: Multi-passionate ondernemen, wat is dat?

1. Merkidentiteit bepalen

We weten waar bepaalde bedrijven voor staan en wat zij naar buiten brengen. Daarin komen de merkwaarden van de bedrijven naar voren. Schrijf voor jezelf op wat de waarden zijn van jouw eigen merk. Het kan helpen om eerst even hierover te brainstormen, bijvoorbeeld door middel van de volgende vragen:

  1. Wat wil je uitstralen? Waar wil je bekend om staan?
  2. Wat doe je of wat brengt jouw product een ander?
  3. Wat wil je nou eigenlijk bijdragen?
  4. Waarom ben je hiermee begonnen? Wat is jouw why, jouw passie?
  5. Waardoor wordt jouw vuurtje aangewakkerd?
  6. Als geld en bekendheid geen parten speelden, wat zou je dan met je merk willen doen en bereiken?
  7. Als alles mogelijk is en niets onmogelijk, wat zou je dan willen doen met je werk? Denk bijvoorbeeld aan dingen die normaal gesproken onhaalbaar (lijken te) zijn, zoals samenwerken met bepaalde grote namen of het oplossen van grote, maatschappelijke problemen.
  8. Waarvoor staat je merk juist niet?

2. Bedrijf onder de loep nemen

Als je eenmaal weet waar je voor staat en wat je wilt bereiken, wordt het tijd om je bedrijf eens onder de loep te nemen. Welke mensen vormen jouw doelgroep en wat hebben zij nodig? Wat zijn hun behoeften en wat zijn de behoeften van je bedrijf? Werp nog een kritische blik op de antwoorden op de vragen hierboven. Wat zijn nou eigenlijk jouw kernwaarden? Welke trends spelen er momenteel binnen deze niche en waar kun jij op inspelen? Kijk goed naar wat er momenteel aan de hand is en waarvoor jij een oplossing kunt bieden. Dit draagt allemaal bij aan jouw merkidentiteit, want dit laat zien waar jij voor werkt en waarvoor je het doet.

Lees ook: De illusie van het ondernemerschap: zo blijf je passievol

3. Merkidentiteit afmaken

Je bent er bijna! Als je kijkt naar alles wat je hierboven hebt opgeschreven, welk gevoel roept jouw bedrijf dan bij je op? Klopt dit met wat je wilt uitstralen, of moet je enkele dingen bijschaven? Wees heel kritisch, want zoals we net als zeiden, is je merkidentiteit enorm belangrijk.

4. Let op je communicatie

Heb je voor jezelf op een rijtje wat jouw merkidentiteit is? Mooi! Dan wordt het tijd om het toe te passen. Je identiteit komt namelijk overal in terug. Het contact met je klanten, social media posts, advertenties, nieuwsbrieven, artikelen, fysieke producten, design van je website en/of webshop en ga zo maar door. Kortom: je merkidentiteit maakt jouw merk af. Dat moet wel overal op gelijke wijze in doorschemeren. Let in je geschreven tekst op je tone of voice en schrijf vanuit een bepaald standpunt. Hoe wil jij een ander helpen en wat wil je verkopen? Waarom doe je dat, voor wie? Wat zijn jouw drijfveren? Houd dit allemaal in je achterhoofd en zorg ervoor dat je branding in alles op één lijn ligt. Je wilt immers niet dat je webshop iets heel anders uitstraalt dan je Facebookpagina. Loop alles dus eens goed na, zodat jouw bedrijf straks echt vertelt waar je voor staat.

Beeld: Green Chameleon via Unsplash

interessant artikel? deel het bericht

Lees verder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

ZOEK PER CATEGORIE

Ontvang de nieuwsbrief

Tijd voor jezelf

Het ultieme momentje voor jezelf, wekelijks in je inbox? Yes! Elke maandag sturen we je 3 bite-sized stukjes content, speciaal voor jou geselecteerd. Perfect voor als je 5 minuutjes voor jezelf hebt op de bank, in bed of – tja, laten we maar gewoon eerlijk zijn ;) – op de wc. 

Geen standaard nieuwsbrief, maar elke week jouw portie me-time. Mails om naar uit te kijken, voor en door zakenmama’s. 

Relaxed op vakantie met kids

Pik onze essentiële inpaklijst voor drukke moeders

De inpak-chaos vermijden en zeker weten dat je alles bij je hebt? Of je nu vertrekt naar een tropisch oord of lekker in NL blijft, wij helpen je stressvrij weg te gaan met deze ultieme inpak cheatsheet. Schrijf je hier in voor de Tijd voor jou nieuwsbrief en ontvang ‘m direct in je inbox!

Psst, ontvang je Tijd voor jou al en wil je deze inpaklijst ook in je inbox? Vul het dan alsnog even in, dan sturen we ‘m los naar je op!