VOLG ZAKENMAMA OP INSTAGRAM

Zoek
Sluit dit zoekvak.

Ontspannen als moeder, hoe doe je dat nou écht?

Hoe prachtig is het moederschap? We zien en horen vooral hoe blij mensen zijn om moeder te zijn, en er komt natuurlijk ook heel veel moois bij kijken. Dat het ook mega zwaar is, mogen we niet onderschatten. Lange, gebroken nachten, een ontroostbare baby, altijd klaarstaan voor je kind. Je doet het met liefde, maar het gaat je ook opbreken. Hoe zorg je er als mama dan eigenlijk voor dat je écht ontspant?

Ontspannen moeder
© Kristina Paukshtite via Pexels

Vergeet jezelf niet

Als een ander volledig van jou afhankelijk is, vergeet je al gauw om aan jezelf te denken. Een logische reactie, maar je kind heeft er weinig aan als jij uitgeblust en opgebrand bent. Het is belangrijk je eigen grenzen in de gaten te houden en ook goed voor jezelf te zorgen. Check eens bij jezelf in: wanneer merk je dat het fout gaat? Waardoor schiet je uit je slof en wat brengt je dichtbij een breakdown? Probeer op die momenten even afstand te nemen.

Vogel uit hoe je beter voor jezelf kunt zorgen en wat je nodig hebt. Meer sociale interactie, sporten, minder werktaken? Wat kun je eventueel uitbesteden? Durf om hulp te vragen en durf voor jouw behoeften op te komen. Een kwartiertje alleen zijn kan al helpen om je hoofd weer tot rust te brengen. Probeer die momenten van stilte tussendoor te vinden.

Mediteren

Wist je dat dagelijks mediteren op de lange termijn kan zorgen voor meer rust in je hoofd en je lichaam? Je leert om in het hier en nu aanwezig te zijn en laat je niet meeslepen door het leven. Online zijn allerlei meditaties te vinden. Vijf á tien minuten mediteren is al een heel goed begin. Ga er rustig voor zitten, laat je leiden door de meditatie en focus je even helemaal op je ademhaling. Mediteren is zo goed voor je, dat kunnen we alleen maar aanraden.

Schrijf op wat je wél goed doet

Het is makkelijk om jezelf te bekritiseren. We doen het allemaal, meerdere keren op een dag. Waarom eigenlijk? Er is geen handleiding voor het moederschap. Er is geen standaard waar je aan moet voldoen, zolang je maar goed voor je kind(eren) en jezelf zorgt. Word dus niet boos op jezelf als iets mislukt, wanneer je iets bent vergeten of als het gewoonweg niet mee zit.

Schrijf juist eens op wat je allemaal wel goed doet. Je wilt misschien de perfecte moeder zijn, maar hé: die bestaat niet. We doen allemaal maar wat en hopen voor het beste. Bedenk dat je de kinderen naar school hebt gebracht, voor eten hebt gezorgd, een vriendin terug hebt geappt, die tandartsafspraak ein-de-lijk hebt ingepland. Hoe klein het ook is: benoem het. Wees eens wat aardiger voor jezelf.

Massage

Wordt stress bij jou ook direct opgeslagen in je nek en/of schouders? Misschien trek je je schouders hoog op of merk je dat de spieren vrij stijf zijn. Een fijne massage is dé manier om te relaxen. Draai met je vingers rondjes op de pijnlijke plekken en probeer je spieren een beetje los te maken. Je kunt hiervoor ook een massagekussen kopen dat het voor jou doet. Natuurlijk kun je ook je partner even lief aankijken of hij of zij je wilt masseren. Dat is wel verdiend, na een hele dag mama zijn.

Vijfvingeroefening

Op een onrustig moment kun je de vijfvingeroefening doen. In vier stappen kom je weer helemaal tot rust.

  1. Raak met je duim de wijsvinger aan. Haal in gedachten een moment naar voren dat je lichaam op een fijne manier moe was. Denk aan een goede work-out of een leuke dag in het pretpark.
  2. Raak met je duim je middelvinger aan. Denk terug aan een liefdevol moment. Een knuffel van je kind, intimiteit met je partner, een goed gesprek met een vriendin.
  3. Raak met je duim nu je ringvinger aan en haal een fijne opmerking voor de geest. Wanneer kreeg jij voor het laatst een compliment en wat deed dat met je? Sta ervoor open.
  4. Raak tenslotte met je duim je pink aan. Wat is een fijne plek waar je in gedachten weer naar toe kunt? Het strand, een plek waar je op vakantie bent geweest, ergens aan het water. Sta hier even bij stil en sta jezelf toe om helemaal te genieten van die plek. Als je merkt dat je rustiger bent geworden, kun je weer tot jezelf komen. Deze oefeningen kun je altijd en overal doen als je even wilt ontspannen. Je kunt ‘m zo uitgebreid mogelijk maken als je zelf wilt.

interessant artikel? deel het bericht

Lees verder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

ZOEK PER CATEGORIE

Zoek

Ontvang de nieuwsbrief

Tijd voor jezelf

Het ultieme momentje voor jezelf, wekelijks in je inbox? Yes! Elke maandag sturen we je 3 bite-sized stukjes content, speciaal voor jou geselecteerd. Perfect voor als je 5 minuutjes voor jezelf hebt op de bank, in bed of – tja, laten we maar gewoon eerlijk zijn ;) – op de wc. 

Geen standaard nieuwsbrief, maar elke week jouw portie me-time. Mails om naar uit te kijken, voor en door zakenmama’s.