VOLG ZAKENMAMA OP INSTAGRAM

Search
Close this search box.

Waarom je als moeder baat hebt bij een ochtendroutine

Je hebt eindelijk weer een nacht goed geslapen! Je stapt uitgerust uit bed en begint vol goede moed aan de dag. Maar: halverwege de dag ben je onwijs moe. Je snapt niet hoe dat komt. Zo’n goede nachtrust en dan nog zo moe! Slapen is inderdaad erg belangrijk voor je (mentale) gezondheid. Maar je energie op pijl houden gedurende de dag is net zo belangrijk. En dat is precies waar het bij veel moeders misgaat: zodra je wakker wordt, daalt je energieniveau. Hoe zit dat? En hoe kan een ochtendroutine jou, als moeder, hier bij helpen?

 Als moeder sta je klaar voor het gezin

Als moeder sta je het grootste gedeelte van de dag klaar voor je gezin. Dit begint al bij het opstaan. Misschien heb je de luxe gehad om zelf wakker te worden, maar de kans bestaat dat de wekker als volgt klonk: ‘Mama! Mama!’ Nog voordat je de slaap uit je ogen hebt kunnen wrijven, krijg je via je hersenen het signaal dat je naar je kind toe moet. Het ochtendritueel start op de automatische piloot: kids uit bed, wassen, aankleden, ontbijten, naar school. In de tussentijd heb je ook nog de vaatwasser uitgeruimd, de lunchboxen van de kinderen en je partner gevuld en de tas met zwemspullen klaargezet voor de zwemles vanavond. En dan hebben we het niet eens gehad over alle andere onbewuste afleiding.

Lees ook: Zelfcompassie en respect: waarom je jezelf vaker mag vieren

Met je aandacht overal en dus nergens

We leven in een wereld met zoveel afleiding, dat we met onze aandacht overal zijn en dus nergens. Want wat dacht je van social media, werkmail en nieuwsberichten? Eén van je kids vertelt iets, maar je luistert maar half. Je scrollt onbewust op social media langs de posts van degene die je volgt. Iemand heeft een verhaal gedeeld over ‘leef je mooiste leven’ terwijl ze over het strand op Ibiza paradeert. Je kijkt nog even uit het raam: het wordt weer een grauwe en grijze dag. 

Het lijkt je een slim idee om alvast wat e-mails voor werk door te nemen, zodat je weet wat je vandaag kan verwachten. In één van de mails staat vermeld dat jouw opgeleverde werk van onvoldoende kwaliteit is. Je moet het aanpassen en ze verwachten nog vandaag voor twaalf uur ‘s middags een reactie. “Mama, kun je mijn broodje smeren?” Je reageert kortaf: nu even niet! 

Ondertussen staat op de achtergrond het nieuws op de tv aan. De zoveelste oorlog tussen de zoveelste landen die het oneens zijn met elkaar. De beelden van gewonde kindjes raakt je enorm. Waarom is er zoveel ellende in de wereld?

Je kijkt op de klok: kwart over acht. Tijd om te gaan! Zodra de kids zijn weggebracht zucht je diep: de dag moet nog beginnen en je bent al kapot.

Energieniveau op pijl houden

En je bent niet de enige. De nummer één reden waarom moeders oververmoeid zijn, is omdat ze de dag beginnen met aandacht geven aan iedereen behalve zichzelf. Je geeft continu energie weg, zonder tussendoor weer op te laden. En wanneer je ‘s ochtends direct voor alles en iedereen klaarstaat, geef je een signaal aan je brein af: ik kom op de laatste plaats.

Zelfzorg is niet egoïstisch. Het is een noodzaak om je (mentale) gezondheid te behouden. Door aandacht en liefde aan jezelf te geven, heb je meer aandacht en liefde om aan je omgeving te geven. Denk maar aan de zuurstofmaskers in het vliegtuig: eerst bij jezelf, dan pas bij het kind. 

En een eigen ochtendroutine gaat jou als moeder hierbij helpen. Waarom in de ochtend? Omdat je daarmee jezelf prioriteit maakt. Er is namelijk altijd wel iets anders wat voorrang heeft. Voor je het weet, schuif je het door tot het er niet meer van komt.

Lees ook: Doorbreek de “Ik ben niet goed genoeg” blokkade met deze 5 tips

Ochtendroutine voor jou als moeder

Een eigen ochtendroutine voor jou als moeder dus: de dag starten met een moment voor jezelf. Maar wat ga je dan doen? En hoe lang moet het duren? Een ochtendroutine is geen methode, maar slechts een moment op de dag. Je kunt het zo lang of kort maken als je zelf wilt. En de inhoud kun je ook zelf kiezen. Als het maar iets is dat JOU energie geeft. En dan heb ik het niet over het huis opruimen. Daar kan je ook van opknappen, maar alles wat in de categorie huishouden past, valt af. Waar je wel aan kunt denken is: lezen, journallen, een dankbaarheidsoefening, yoga, wandelen, mediteren, ademhalingsoefeningen doen. Door iedere dag een kwartier eerder op te staan, kun je al grote veranderingen aanbrengen in je leven.

Een eigen ochtendroutine helpt namelijk ook om bewuster te leven. Om je lichaam beter te leren kennen en sneller op te merken wanneer je gestresst bent. En dat zorgt er weer voor dat je gedurende de dag ook korte momenten gaat pakken om je energie op pijl te houden.

PS: Ben je nog niet overtuigd? Bedenk dan dat je als moeder met een eigen ochtendroutine ook een goed voorbeeld aan je kind laat zien. Je laat daarmee zien dat (mentale) gezondheid prioriteit is.

Hoofdbeeld: Ketut Subiyanto via Pexels 

interessant artikel? deel het bericht

Lees verder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

ZOEK PER CATEGORIE

Search

Ontvang de nieuwsbrief

Tijd voor jezelf

Het ultieme momentje voor jezelf, wekelijks in je inbox? Yes! Elke maandag sturen we je 3 bite-sized stukjes content, speciaal voor jou geselecteerd. Perfect voor als je 5 minuutjes voor jezelf hebt op de bank, in bed of – tja, laten we maar gewoon eerlijk zijn ;) – op de wc. 

Geen standaard nieuwsbrief, maar elke week jouw portie me-time. Mails om naar uit te kijken, voor en door zakenmama’s.