VOLG ZAKENMAMA OP INSTAGRAM

Zoek
Sluit dit zoekvak.

Strategiesessie 2024: hoe pak je dat aan?

Een jaarlijkse, halfjaarlijkse of drie maandelijkse APK voor jezelf en je werk en privé leven. Doe je dat wel eens? De spreekwoordelijke trein dendert gerust door en daarom extra belangrijk om zo nu en dan even stil te staan. Als je ondernemer bent is dat misschien wat vanzelfsprekender om je strategie te bepalen, maar ook als je in loondienst werkt is het interessant om te doen. In dit artikel vertelt founder Celine je over de voordelen van een strategiesessie en hoe je een strategiesessie kunt aanpakken. 

Waarom is een strategiesessie belangrijk

Als zakenmama heb je veel ballen in de lucht te houden. Dagen vliegen voorbij en je racet van hot naar her. Je doet het met liefde, maar wanneer heb je voor het laatst even ingecheckt bij jezelf of je nog steeds de goede kant op gaat? Of je doet waar je blij van wordt? Of je het juiste pad bewandelt om dat zo te houden?

Meerdere keren per jaar werk ik aan mijn strategie, maar einde van het jaar is altijd extra bijzonder. Dan prik ik een hele dag en kijk ik eerst terug op het afgelopen jaar, om vervolgens het plan op te stellen voor het jaar dat komt. Zo ook afgelopen week (zie deze reel voor een indruk).

En nee, zo’n strategie doe ik niet alleen voor m’n business, maar er zitten ook een hoop persoonlijke doelen aan gekoppeld. Kan ook niet anders, want alles heeft wel effect op elkaar. Stel je wilt meer werken, dan heeft dit waarschijnlijk effect op je gezin. Want, is er iemand die dan jouw dag met de kids kan opvangen? Of wil je juist dat je kind minder naar de opvang gaat? Dan heeft dat weer andere effecten.

En zo klinkt het heel groots en misschien wel zwaar, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Tijdens zo’n strategie sessie kan er ook uitkomen dat je juist goed onderweg bent of dat je kleine aanpassingen wilt doen. Het zorgt er in ieder geval voor dat je alles weer scherp hebt.

Strategiesessie: hoe pak je het aan?

Oke, je wilt ook graag aan de slag met je strategie. Maar hoe pak je dat dan aan? Met onderstaande vier stappen kom je een heel eind:

1. Reflectie

Begin een strategiedag altijd met terugkijken. Op die manier kun je inzichten van de afgelopen periode meenemen wanneer je je strategie voor de komende periode gaat bepalen. Een leuke én handige manier om te reflecteren is bijvoorbeeld door middel van een agile retrospective, zoals deze zeilboot:

Agile retrospective zeilboot
Zeilboot retrospective

Teken dit plaatje op een flip-over, groot vel of print bovenstaand plaatje uit. Pak vervolgens post-its erbij en invullen maar!

Vul in bij de volgende punten:
🏝Eiland – Waar vaar je naar toe? Wat is je visie/missie/doel?
🌬 Wind – Wat geeft je wind in de zeilen? Wat of wie zorgt er voor dat je harder naar dat eiland toe vaart?
⚓️ Anker – Wat zijn vertragende factoren?
🪨 Rotsen – Wat zijn potentiële risico’s? Of mogelijke blokkades?

2. Duik de cijfers in

Als je hebt gereflecteerd is het goed om tijdens deze strategiesessie ook de – voor jou relevante – cijfers erbij te pakken. Wat waren financieel goede maanden, welke minder. En waar kwam dat door? Wat kan ik hier van leren? Waar gaf je geld aan uit? Hoeveel kon je sparen?

Heb je een eigen bedrijf en ben je online zichtbaar? Pak dan ook de website en social media cijfers erbij (het liefst doe je dit maandelijks al zodat je einde van het jaar de groei goed kan doormeten). Groeien de cijfers? Wat werkte goed? Wat minder? Waar kwam dat door? En waar werd je zelf blij van?

Lees ook: 4 stappen om je bedrijf te laten groeien

3. Brainstormen

Vervolgens ga je brainstormen op een groot vel. Je kunt hier een flip-over voor gebruiken of een groot gekleurd vel papier (bij de lokale boekhandel te verkrijgen).

Hier schrijf alles op wat je komend jaar wilt bereiken of doen. Je bent vrij om dit helemaal in te vullen zoals je dit zelf wilt.
Graag toch een format of houvast? Start dan met deze punten:
– Woord van het jaar (focus)
– Mijn WHY (waarom doe ik wat ik doe? Wat is de drijfveer?)
– Mijn doelen (liefst zo SMART mogelijk)
– Groeisleutels (wat is nodig voor groei? Aan welke knoppen kan ik draaien om te groeien?)
– Money (Benoemen van de inkomstenstromen)

Bij geld kun je eventueel ook in gaan op de dingen waar je voor wilt sparen of wat je meer zou willen verdienen en hoe je dit zou kunnen doen.

4. Sparren met gelijkgestemde of expert

Een toegevoegde waarde voor een strategiesessie is absoluut de blik van anderen. Kanttekening hierbij is dat je wel zorgvuldig kiest met wie je jouw strategie bespreekt. Doe dit het liefst met een gelijkgestemde of een strategisch expert.

Twee redenen hiervoor:

A) Door uit te spreken wat je hebt opgeschreven en bedacht, maak je het nog concreter. Voel je vaak al wat er wel en mogelijk niet klopt of ontbreekt.
B) Een frisse blik en kritische vragen helpen om dingen scherper te krijgen of te onderbouwen.

5. Concretiseren van je strategie

Deze laatste stap wordt vaak vergeten, maar is eigenlijk de belangrijkste. Want dit is wat het verschil maakt tussen droom en realiteit. Het is tegelijkertijd ook de moeilijkste stap. Het is namelijk het moment dat je de doelen gaat opdelen in hapklare brokken en dat gaat inplannen over het jaar heen. En eerlijk is eerlijk, hier heb ik langer voor nodig dan die ene strategiedag hoor 😉 . Neem hier echt de tijd voor en weet ook dat het niet in steen staat geschreven. Pak het er elk kwartaal weer bij en schaaf bij, zodat je komend jaar alle doelen gaat halen.

Lees ook: Zo maak je een jaarplan

Ga je binnenkort aan de slag met je strategie? Tag ons op instagram of laat in een DM weten hoe het is gegaan! Vinden we leuk!
Kun je hulp gebruiken bij het maken van je strategie? Neem gerust contact met ons op!

Banner founder Celine Verhoef

interessant artikel? deel het bericht

Lees verder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

ZOEK PER CATEGORIE

Zoek

Ontvang de nieuwsbrief

Tijd voor jezelf

Het ultieme momentje voor jezelf, wekelijks in je inbox? Yes! Elke maandag sturen we je 3 bite-sized stukjes content, speciaal voor jou geselecteerd. Perfect voor als je 5 minuutjes voor jezelf hebt op de bank, in bed of – tja, laten we maar gewoon eerlijk zijn ;) – op de wc. 

Geen standaard nieuwsbrief, maar elke week jouw portie me-time. Mails om naar uit te kijken, voor en door zakenmama’s.