Een jaarplan maken helpt je om overzicht te krijgen in wat je volgend jaar wilt bereiken. We geven een paar punten waar je aan wil denken.

Jaarplan maken: hier wil je aan denken

Een nieuw jaar betekent voor velen een nieuw begin. Tijd om jouw jaarplan voor 2025 te maken! Vaak begin je het jaar met allerlei doelen en voornemens, maar alles uitvoeren en nastreven kan nog best lastig zijn. Gelukkig is het maken van een jaarplan iets dat Celine regelmatig doet. vanuit een strategie maakt ze een jaarplan. In dit artikel legt ze uit hoe je dat kunt doen.

Jaarplan maken in 4 stappen

Er zijn enkele manieren om de kans op een succesvol jaar te vergroten. Zo kun je gebruik maken van een vision board, waarbij je je doelen visualiseert. Maar iets anders dat eigenlijk niet mag ontbreken, is het maken van een jaarplan. Want, zeker als drukke zakenmama is plannen dé manier waarop je zorgt dat al jouw doelen en wensen stap voor stap tot stand komen. Voor ondernemers is dat heel belangrijk, maar ook als je in loondienst werkt, kun je hier de vruchten van plukken.

Stap 1: reflecteren op afgelopen jaar

Bewust zijn van de voortgang van afgelopen jaar is de allereerste stap bij het maken van een jaarplan. Reflecteer op de afgelopen maanden door jezelf een aantal vragen te stellen.

  1. Wat waren de beste maanden? Waar kwam dit door? Wat kun je hier van leren?
  2. Wat waren de slechtste maanden? Waar kwam dit door? Wat kun je hier van leren?
  3. Duik de statistieken in van de website, verkopen, socials etcetera. Wat werkte goed, wat werkte minder dan je had verwacht? Wat kun je hiervan leren?
  4. Hoe zat het met jezelf? Waar werd je blij van? Waar werd je minder blij van? Wat geeft energie? Waar zou je meer van willen doen?

Lees ook: 7 stappen om een vision board te maken

Stap 2: ideeën uitschrijven

Heb je inzicht gekregen in afgelopen jaar? Dan ga je nu alle ideeën voor het komende jaar opschrijven. Gebruik een groot vel (te koop bij je lokale boekhandel) zodat je genoeg ruimte hebt en ga brainstormen. Hierbij kan het alle kanten op gaan. Denk niet alleen aan ideeën die je werkelijk wilt uitvoeren, maar schrijf ook op wat voor ideeën of woorden er in je opkomen wanneer je denkt aan het komende jaar. Wellicht springen bepaalde termen er uit en denk je bijvoorbeeld aan ‘rust’, ‘geluk’ of ‘financiële vrijheid’. Wuif dit soort gedachten niet weg, maar schrijf ze op. Dit soort associaties zijn juist heel belangrijk en kunnen de toon voor het komende jaar zetten.

Neem hierin de groeisleutels mee, oftewel: datgene waardoor je bedrijf of jijzelf gaat groeien. Wellicht is dat het uitbreiden van het team, zichtbaar zijn op social media of juist starten met die ene businesscoach. Naast groeisleutels bedenk je ook focuspunten. Punten die misschien niet direct met groei te maken hebben, maar waar jij je graag op wilt richten. Misschien wil je je wel meer richten op jouw persoonlijke ontwikkeling, op ontspanning en plezier, of komt er juist iets heel anders uit. Jouw jaarplan draait niet alleen om het werkgedeelte; het is ook heel nuttig voor het privédeel. Houd jezelf vooral niet tegen, maar laat het stromen.

Jaarplan maken tips
© Studio Phylicia

Stap 3: maak de ideeën concreet

Als je klaar bent met brainstormen, wordt het tijd om alle ideeën en plannen een plek in het jaar te geven. Dit is een essentieel deel van het maken van een jaarplan. Zo haal je namelijk het wensdeel uit een doel. Door de ideeën in maanden te gieten, maak je een afspraak met jezelf om hieraan te werken. Daarmee voorkom je dat het op de achtergrond komt te liggen.

Plan de ideeën in per maand en neem de vakanties daarin mee. Kijk op realistische wijze wat je iedere maand kunt doen. Hang daarbij ook een omzetdoel aan de maanden. Reken uit hoeveel je iedere maand van elk product of iedere dienst moet verkopen om dit omzetdoel te behalen. Zo zie je direct of dit realistisch is of niet. Is het niet realistisch? Denk dan niet ‘dat komt wel goed’ of ‘dat zie ik dan wel’, maar pas het direct aan. Een jaarplan met onrealistische doelen is niet haalbaar en gaat je niet motiveren. Welke plannen wil je écht uitvoeren en wat kan eventueel nog even wachten? Let op: stap niet in de meestvoorkomende valkuil door alles in Q1 in te willen plannen 😉 Je hebt twaalf maanden. Niet alles hoeft gelijk nu. Durf keuzes te maken.

Lees ook: Meer overzicht en rust? Probeer omgekeerd te plannen

Stap 4: vul je agenda in

De ideeën zijn in maanden gegoten en je jaar begint steeds meer vorm te krijgen. Goed bezig! Zie deze jaarplanning ook echt als leidraad voor het komende jaar. Je kunt jezelf een handje helpen door alvast te bedenken wat de plannen inhouden, wat je nodig hebt en wat je hiermee wilt bereiken. Schrijf dit alvast zo duidelijk mogelijk op, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Het is vooral belangrijk dat je voor jezelf helder maakt wat je wanneer wil gaan doen. Hierbij is het wel weer belangrijk om realistisch te zijn. Het is goed om vooruit te plannen, maar tegelijkertijd kun je niet voorspellen wat er gaat gebeuren en waar je volgend jaar staat. Je kunt niet iedere week van het jaar alvast inplannen, want dingen lopen gegarandeerd anders dan je denkt. De een plant graag per maand vooruit, de ander per week. Kijk wat voor je werkt. Zorg in ieder geval voor duidelijkheid, maar laat ruimte vrij voor veranderingen.

Bonus tip: zie afspraken die je met jezelf maakt voor je jaarplan ook echt als afspraken. Je zou een meeting met een klant of werkgever ook niet zomaar annuleren, toch? Of jouw jaarplan nou gericht is op zakelijke of persoonlijke ontwikkeling: het zijn afspraken en zo lang je nog steeds achter de afspraken staat moet je ze nakomen. Doe je dit niet, dan saboteer je vooral jezelf, en dat is natuurlijk zonde 😉 Heb je je jaarplan gemaakt? Deel het met ons op Instagram, we zijn benieuwd of deze tips je geholpen hebben! 

Lees ook: Tijd-expert Shelley’s tips voor meer balans tussen werk & privé als ondernemer

Headerbeeld: Antoni Shkraba production via Pexels

interessant artikel? deel het bericht

Lees verder

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

ZOEK PER CATEGORIE

Zoeken

Ontvang de nieuwsbrief

Tijd voor jezelf

Het ultieme momentje voor jezelf, wekelijks in je inbox? Yes! Elke maandag sturen we je 3 bite-sized stukjes content, speciaal voor jou geselecteerd. Perfect voor als je 5 minuutjes voor jezelf hebt op de bank, in bed of – tja, laten we maar gewoon eerlijk zijn ;) – op de wc. 

Geen standaard nieuwsbrief, maar elke week jouw portie me-time. Mails om naar uit te kijken, voor en door zakenmama’s.