Vroeger zaten we voornamelijk op MySpace en Hyves, maar tegenwoordig hebben we ontelbaar veel socials. TikTok en Instagram zijn grote spelers en ook LinkedIn en Facebook worden nog altijd dagelijks gebruikt. Als je een eigen bedrijf hebt, is wel zo belangrijk om zichtbaar te zijn op social media. Het is een hele kunst om niet tussen alle posts te verdwijnen. Hoe zorg je ervoor dat mensen je op social media kunnen vinden en welk platform is belangrijk voor jou?
Zichtbaar worden op social media? Bepaal jouw kanalen
Heel leuk bedacht, dat zichtbaar zijn op social media, maar waar moet je beginnen? Er zijn zoveel kanalen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Je kunt overal posten, maar daar heb je weinig aan. Jouw doelgroep zal niet op ieder kanaal te vinden zijn. Daarom is het belangrijk om eerst te focussen op de social-media-kanalen die je wilt gebruiken. Onderzoek welke platformen voor jou geschikt zijn en besteed daar consistente aandacht aan. Want we weten immers: wat aandacht krijgt, dat groeit.
Misschien heb je het al gemerkt, maar zowel Pinterest als TikTok worden steeds populairder. Het kan zeker geen kwaad om onderzoek te doen of deze kanalen iets aan jouw product of dienst bijdragen. Is jouw doelgroep helemaal niet op TikTok te vinden? Dan heeft het weinig nut om daarop te posten. Het is echter wel goed om hier eens in te duiken – al is het maar ter inspiratie, want het zou zonde zijn als je kansen laat liggen. Als je eenmaal de juiste social-media-kanalen hebt gevonden, kun je je richten op het punt waar het allemaal om gaat: zichtbaarheid.
Lees ook: 7 tips wanneer je start met LinkedIn
1. Maak je content aantrekkelijk
Op Instagram komen de prachtigste plaatjes voorbij. Dat werkt met een reden, want het oog wil ook wat. Je hoeft geen mega esthetische pagina te hebben, maar let wel op hoe je content eruitziet. Zorg dat het netjes en verzorgd is én gebruik foto’s van kwaliteit. Wil je gebruikmaken van beelden met tekst er in? Dat hoeft niet heel moeilijk te zijn. Canva biedt bijvoorbeeld allerlei gratis templates aan die je kunt gebruiken voor jouw socials. Zo krijg je alles gemakkelijk in dezelfde stijl en het ziet er direct een stuk mooier uit. Let er natuurlijk ook op dat je geen foto’s gebruikt waar je geen recht op hebt, want dat kan je erg duur komen te staan. Dat een foto op Google te vinden is, betekent niet dat je die foto zomaar mag gebruiken, in tegendeel. Op websites zoals Unsplash en Pexels kun je rechtenvrije foto’s vinden.
2. Post regelmatig, maar niet te vaak
Je wilt dat je gezien wordt, maar dat betekent niet dat je moet posten om maar wat te posten. Niet alleen kan je daarin worden benadeeld in het algoritme, maar het kan ook irritant zijn voor je volgers. Post relevante en waardevolle content zodat je klanten weten wat ze aan jou hebben. Wees hierin creatief en onderscheidend. Je moet zorgen dat je opvalt in de massa aan berichten. Waarom moet iemand jou volgen? Waarom is jouw content nou zo waardevol? Bepaal eerst wat je wilt delen en waarom dit iets toevoegt aan de feed van jouw volgers, in plaats van lukraak loze informatie te delen.
3. Engagement met je volgers
Hierboven benoemden we al dat je content waardevol moet zijn en dat je volgers er iets aan moeten hebben. Stel jezelf open op in je posts en deel dingen waar mensen op kunnen reageren. Stel bijvoorbeeld een vraag in je story of post, dan zijn mensen eerder geneigd om antwoord te geven. Door interactie met je volgers houd je je account ook ‘levend’. Reageer op comments die ze achterlaten en zorg voor interactie in de posts. Een goede connectie met je doelgroep krijg je niet zomaar, daar moet je aan werken. Tegelijkertijd levert het wel heel veel op.
Lees ook: Op zoek naar een goede business coach? Let hierop!
4. Zorg voor connecties in je content
Je social media moeten je product of dienst ondersteunen. Dat houdt in dat je je kanalen niet moet gebruiken om random informatie op te delen, want daar heb je natuurlijk weinig aan. Heb jij een online platform waarop je dagelijks artikelen post? Dan moeten mensen je wel kunnen vinden. Vaste lezers weten jouw website wel te vinden, maar je wilt natuurlijk steeds meer mensen bereiken. Laat dit terugkomen in jouw posts. Deel op social media dat er een nieuw artikel live is gegaan en maak kort maar krachtig duidelijk waarom mensen dit moeten lezen.
Schrijf je geen artikelen, maar verkoop je bijvoorbeeld sieraden? Deel leuke feitjes met je volgers over het ontstaan van je bedrijf, het produceren van de sieraden of vertel welk sieraad waarbij past. Verzin acties die zorgen voor meer bereik. Geef bijvoorbeeld bij een X aantal volgers of op een bepaalde datum een klein sieraad weg en laat mensen meedoen door de post te liken en te delen in hun stories. Zo zorg je voor steeds meer engagement met je volgers en tegelijkertijd vergroot je je bereik.
5. Wees actief op social media om zichtbaar te worden
Een band opbouwen met je volgers is belangrijk, maar vergeet ook niet zelf actief te zijn. Maak jezelf zichtbaar op social media. Like de posts van anderen en laat een reactie achter. Iedereen vind een stukje interactie prettig en laat dat nou zo belangrijk zijn op social media. Zo breid je ook direct je netwerk uit. Daarnaast is er ook sprake van een zekere ‘gun factor’. Als jij veel op anderen reageert, zullen ze je herkennen, wellicht terug volgen en ook op jouw posts reageren.
Heb jij nog tips die hier goed bij passen? Deel ze dan vooral met ons via ons Instagram-account!
Beeld: Vlada Karpovich via Pexels