VOLG ZAKENMAMA OP INSTAGRAM

Zoek
Sluit dit zoekvak.

7 oppeppers om te werken na een gebroken nacht

Knuffels die op de grond zijn gevallen, nachtmerries, ‘nog één beker water’, vieze luiers, slaapregressie, sprong, tandjes die doorkomen: het leven van kinderen gaat niet altijd over rozen. Er zijn duizend-en-één redenen waardoor kinderen ‘s nachts wakker worden. Dat is voor hen heel vervelend, maar voor de ouders is het ook niet altijd even makkelijk. Wij geven dé tips om gebroken nachten op te vangen.

7 tips voor gebroken nachten: hoe ga je daarmee om?

Korte nachten zijn, na de geboorte van een baby, vrij vanzelfsprekend. Ze hebben voeding nodig, de luier moet worden verschoond of ze slapen gewoonweg nog niet door. Als (kersverse) ouder kun je wel wat tips gebruiken om de gebroken nachten door een baby te overleven. Maar ook als je kindje ouder wordt kan het voor komen dat je te maken krijgt met gebroken nachten. Heel eerlijk, het is een van onze minst favoriete onderdelen van het ouderschap. Zeker als je de volgende dag een belangrijke werkdag hebt. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen om de dag door te komen. Het draait allemaal om het maken van de juiste keuzes – en daar helpen wij je bij.

Tip 1. Zet je douche temperatuur lager

Een douche voelt soms als een warme knuffel en maakt het begin van een dag vaak een stuk aangenamer. Een warme douche is ook een valkuil, want je wordt er al snel loom en moe van. Dat is het tegenovergestelde van wat je vandaag nodig hebt. Zet aan het einde van je douchebeurt de temperatuur een stukje lager en douche koud af. Het is even wennen, maar je zult merken dat je je veel meer wakker voelt. En nee, je hoeft echt niet vijf minuten op standje Antarctica te douchen; even koud eindigen kan ook al helpen. 😉

Tip 2. Steek tijd in je outfit

Een strakke broek of een nette blouse zijn niet erg uitnodigend wanneer je moe bent. Het liefst hang je de hele dag rond in je huiskloffie en maak je het zo comfortabel mogelijk. Dat is immers het voordeel van thuiswerken: niemand ziet je. Stiekem weten we ook dat jezelf aankleden en fatsoeneren een boost kan geven aan je humeur. Er is niets mis met comfort, maar een joggingsbroek trekt je direct terug in de hele ‘ik wil liever in bed liggen’-mindset. Trek ‘s ochtends een outfit aan waarin je voor de dag kunt komen, maar die ook lekker zit. Een blazer die je niet prettig vindt zal je humeur juist omlaag brengen, dus kies verstandig. Gelukkig zijn er allerlei broeken te koop die super lekker zitten en er tegelijkertijd professioneel uitzien. Combineer het met een mooie trui of een blouse die lekker zit en je zult je direct een stuk frisser voelen.

Tip 3. Maak goede, voedzame maaltijden

Als er iets belangrijk is in de top 7 tips om gebroken nachten door te komen, dan is het deze tip wel. Wanneer je weinig hebt geslapen, zul je over het algemeen ook weinig energie hebben. Je hebt geen zin om lang in de keuken te staan en grijpt juist naar iets makkelijks dat je even snel naar binnen kunt werken. Doordat je weinig energie hebt, ben je geneigd om meer te eten. Je grijpt al gauw naar snacks met (veel) suiker, want daar heb je waarschijnlijk ook behoefte aan. Hoe lekker het ook is: daar heb je weinig profijt van. De energie die je ervan krijgt is namelijk maar van korte duur en daarna volgt de welbekende sugar crash. Pak die paar minuten extra om een fatsoenlijke maaltijd te bereiden, of kies voor tussendoortjes die je bloedsuikerspiegel stabiel houden. Eten met gezonde vetten en eiwitten zijn hierbij aanraders. Denk hierbij aan eieren, (ongezouten) noten, fruit, kipfilet en peulvruchten.

Lees ook: Voedingsvalkuilen voor moeders

Tips na gebroken nacht moeder
© August de Richelieu via Pexels

Tip 4. Houd een fles water bij de hand

Water is belangrijk voor ons lichaam. Het is niet alleen noodzakelijk voor je nieren, maar heeft ook invloed op jouw functioneren en presteren. Als je weinig hebt geslapen en laag in je energie zit, heb je het vaak ook kouder dan normaal. Water is belangrijk voor het regelen van je lichaamstemperatuur, dus zorg ervoor dat je een fles water in de buurt hebt. Heb jij door de vermoeidheid vaak last van hoofdpijn? Ook daar kan water bij helpen.

Tip 5. Wel of geen koffie?

Grijp je als je moe bent al gauw naar een bakkie pleur? Dan ben je niet de enige. Cafeïne helpt heel veel mensen de dag door. Heel logisch dat je voor een kop koffie kiest als je moe bent. Of dit nou zo verstandig is? Daar zijn de meningen over verdeeld. De boost die je van de cafeïne krijgt, kan je helpen om wakker te worden en de dag door te komen. Tegelijkertijd heeft koffie een uitdrogend effect. Je las net al dat water heel belangrijk is, zeker na weinig slaap, dus je wilt juist gehydrateerd blijven. Ons advies: geniet met mate en doe vooral wat goed voelt. Word je vooral opgejaagd en gestrest na een kopje koffie, of stort je juist in? Dan is het misschien niet zo handig. Maar als een stomende kop zwart goud jou de dag doorsleept, dan moet je daar vooral van genieten. Het enige wat we aanraden, is om dus wel goed te letten op je waterinname.

Extra leuk: Koffie of thee uit je eigen gepersonaliseerde Zakenmama mok! 😉

Tip 6. Geef jezelf ruimte, maar niet te veel

Gebroken nachten kunnen je opbreken, zeker als je gewoon moet werken. Op een dag als deze is het belangrijk om goed naar jezelf te luisteren, maar ook kritisch te zijn. Misschien ben je geneigd van alles af te zeggen of uit te stellen, omdat je er echt geen energie voor hebt. Dat is begrijpelijk, maar doe dit met mate. Soms heb je zo’n day off echt nodig en dat is helemaal prima. Tegelijkertijd kunnen sommige dingen niet wachten en zadel je jezelf in de toekomst alleen maar op met meer werk. Het is meestal niet heel bevorderlijk om de hele dag op de bank te hangen en toe te geven aan de vermoeidheid, maar je wilt jezelf ook niet overbelasten. Je moet dus tegen elkaar opwegen waar je vandaag behoefte aan hebt en wat nodig is. Jouw concentratie en motivatie zal niet op hetzelfde niveau zitten als normaal, en dat is oké. Geef prioriteit aan taken en kijk wat je eventueel kunt verschuiven.

Nogmaals: luister naar je lichaam en bepaal waar jíj vandaag beter van wordt. Zit het tegen en trek je het vandaag echt niet? Accepteer dat en verlicht je werklading waar kan. Morgen is er weer een dag.

Tip 7. Ga naar buiten

Een frisse neus halen doet wonderen voor je humeur. Ga tussen alle taken en meetings door even naar buiten om een rondje te lopen. Al is het maar vijf minuten. Misschien heb je er helemaal geen zin in, maar het helpt écht. Heb je een baan waarbij je voornamelijk zit, dan is de kans groot dat je door het stilzitten al gauw inkakt. Door te bewegen haal je jezelf uit de sleur. Je geeft je lichaam als het ware een seintje om weer ‘aan’ te staan. Je kunt ook een paar oefeningen vanuit je bureaustoel doen om je lichaam even te ontspannen. Frisse lucht, beweging en zonlicht maken zo’n vermoeiende dag een stukje dragelijker.

Heb jij nog tips die gebroken nachten een stuk draaglijker maken? Deel ze in de comments hieronder en help andere ouders om de dag door te komen. Neem ook eens een kijkje op Instagram voor meer tips van onze Zakenmama’s!

Headerbeeld: William Fortunato via Pexels

interessant artikel? deel het bericht

Lees verder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

ZOEK PER CATEGORIE

Zoek

Ontvang de nieuwsbrief

Tijd voor jezelf

Het ultieme momentje voor jezelf, wekelijks in je inbox? Yes! Elke maandag sturen we je 3 bite-sized stukjes content, speciaal voor jou geselecteerd. Perfect voor als je 5 minuutjes voor jezelf hebt op de bank, in bed of – tja, laten we maar gewoon eerlijk zijn ;) – op de wc. 

Geen standaard nieuwsbrief, maar elke week jouw portie me-time. Mails om naar uit te kijken, voor en door zakenmama’s.